Leudal rekent af met Maastricht

Belangrijke stap richting titel in promotieklasse.

In een bloedstollende topper hebben de schakers van SV Leudal een grote stap gezet naar de titel in de promotieklasse. In Maastricht werden de Sjengen van MSV-VSM met het kleinst mogelijke verschil verslagen. Door deze 4,5-3,5 overwinning heeft Leudal nu 2 punten voorsprong op Maastricht. Met nog 1 wedstrijd te gaan, op zondag 13 april, heeft Leudal aan een gelijkspel genoeg om de kampioensvlag te hijsen.
Maastricht was torenhoog favoriet. Immers in de voorafgaande wedstrijden wist MSV-VSM met grote uitslagen te winnen, waar SV Leudal telkens nipt de overwinning behaalde. Het “doelsaldo” van MSV-VSM was zoveel beter dan dat van SV Leudal, dat Maastricht aan een gelijkspel genoeg had om Leudal van zich af te houden. Maar de messen waren geslepen en Leudal had er zin in. Toch was het MSV-VSM dat de score opende. Arthur Hendrickx, als vanouds zeer snel uit de startblokken, liep zichzelf deze keer voorbij en verloor kansloos. Ruud van Meegen trok de stand gelijk. Hij wist verrassend snel voordeel te verkrijgen en bouwde dat uit naar een solide overwinning. Daarna brachten René Snoeck en Raoul Lemmen de stand naar 1-3 voor Leudal. Zowel René als Raoul grepen het initiatief en wisten hun tegenstanders te dwingen de fouten zetten te doen. Keurige winstpartijen. Jack Sonnemans stond vanaf het begin zwaar onder druk. En met een zeer slechte stelling raakte Jack verstrikt in de vele winstmogelijkheden die zijn tegenstander had. Jack verbruikte al zijn tijd om een oplossing te verzinnen. Uiteindelijk ging Jack door zijn tijd en dus verloor hij. 2-3.

Geert Gabriëls, belangrijke bijdrage aan overwinning!

Geert Gabriëls, (zie foto) die erg vermoeid was vanwege zijn politieke bezigheden in Weert, gooide als vanouds alle registers open. Het hele bord stond in brand. Een prachtige wedstrijd ontspon zich waarbij Geert op een gegeven moment 1 loper meer had maar een paar pionnen minder. Als een grootmeester spelend maakte Geert dit eindspel op voortreffelijke wijze uit. 2-4.
En met nog 2 wedstrijden te gaan had Leudal genoeg aan een half puntje om de eindoverwinning op te eisen. Hans Kivits stond na het middenspel 1 pion achter. Hij vocht voor wat hij waard was om remise te behalen. Maar het toreneindspel kon Hans net niet redden. Hij kwam bijna pat te staan (wat remise zou betekenen) maar kwam net 1 tempo te kort. 3-4
Jan Broekhuis stond in een betere positie. Hij stond één pion voor. Zijn tegenstander bood plots remise aan (!?) maar Jan nam dit remiseaanbod niet aan. De overige spelers van Leudal vielen bijna met een hartverzakking op de grond. Immers had Jan het aangenomen dan was de overwinning een feit geweest. Waarom risico nemen in een stelling die toch waarschijnlijk remise is? Beide spelers waren daarbij ook nog in tijdnood. Jan vergat in de spanning zelfs een paar keer zijn klok in te drukken. Gelukkig merkte hij het telkens net op tijd op. Maar de toeschouwers van Leudal werden behoorlijk benauwd en konden het van de spanning bijna niet meer aanzien. Uiteindelijk bood Jan zelf dan toch remise aan. Zijn tegenstander ging akkoord waarna de eindstand van 3.5-4,5 voor Leudal op de borden kwam.
Leudal heeft de titel in de promotieklasse nu voor het grijpen. De laatste wedstrijd op 13 april moet de bekroning worden op een fantastisch seizoen. Dan kan SV Leudal voor het eerst in haar geschiedenis de landelijke schaakdivisie bereiken. Maar dan moet eerst wel nog de laatste horde Voerendaal 4 genomen worden.

Uitslagen:
3.5-4.5…..MSV VSM – SV Leudal