Jop de Bakker kampioen van Midden-Limburg

Dimitri ten Have 2e en Daan Kivits 3e in ABC-categorie.

ABC-spelers aan het werk.

Tijdens het Open-Midden-Limburgs kampioenschap schaken bij de jeugd wist Luc Sol uit Echt kampioen te worden. Met maar liefst 6.5 punt uit 7 wedstrijden was hij duidelijk de sterkste. Het deelnemersveld lag verder erg dicht bij elkaar. Voor aanvang van de laatste ronde konden nog 7 spelers 2e worden. Uiteindelijk werden Dimitri ten Have en Daan Kivits gedeeld 2e met elk 5 punten.
Hoewel Daan Kivits Dimitri in een onderling duel had verslagen bleek Dimitri meer weerstandspunten te hebben verzameld. Dat betekende uiteindelijke dat Dimitri de 2e plaats behaalde en Daan uiteindelijk met een keurige 3e plaats genoegen moest nemen.

vlnr: Dimitri ten Have, Daan Kivits, Kevin Buijsers en Luc Sol.

Thuissschaker Thomas Joon wist mooi 3 volle punten te scoren tegen de ervaren schakers van diverse schaakverenigingen. Hij werd met recht de beste thuisschaker van het toernooi.
Mika van Maris tenslotte werd met 4.5 punt 4e en viel net buiten de prijzen. Maar hij was wel de enige speler die kampioen Luc Sol op remise wist te houden. Een knap staaltje techniek in een toreneindspel, leidde er toe dat Luc Sol geen heil meer zag in zijn pluspion en remise aanbood. Jammer genoeg betekende dit wel dat Mika net buiten de podiumplaatsen viel.

Eindstand ABC-categorie:
1. 6.5 Luc Sol
2. 5.0 Dimitri ten Have
3. 5.0 Daan Kivits
4. 4.5 Mika van Maris
5. 4.0 Emile Yi
6. 4.0 Kevin Buijsers
7. 4.0 Janno Julicher
8. 3.0 Thomas Joon
9. 2.5 Jules Julicher
10. 2.5 Silin Peters
11. 1.0 Lasse Hermans

Jop de Bakker kampioen van Midden-Limburg in DE categorie.

Tijdens het Open Midden-Limburgs kampioenschap schaken wist Jop de Bakker uit Haelen opnieuw de titel voor zich op te eisen. Jop behaalde maar liefst 9 punten uit 10 wedstrijden. En daarmee was Jop duidelijk de sterkste in zijn leeftijdscategorie. In het begin leek het erop dat niet Jop maar Bowie Oosterholt op weg was naar de titel. Want halverwege het toernooi stond Bowie met 5.5 uit 6 keurig aan kop van de ranglijst. Maar daarna leek de koek op voor Bowie. In de resterende 4 wedstrijden behaalde Bowie nog maar 1 puntje en viel zo in de eindstand met een 4e plaats net buiten de prijzen. Een verrassing voor vriend en vijand was thuisschaker Niek van Oeteren. Hij werd met 8 punten uit 10 wedstrijden keurig 2e. Een werkelijk voortreffelijk resultaat. Temeer daar Niek niet eens bij een schaakclub speelt. Niek wist ervaren toernooischakers ruim voor te blijven en daarmee mocht hij zich terecht “reserve-kampioen” van Midden-Limburg noemen. Jaromir Peerboom uit Echt werd met 7.5 punt 3e. Opmerkelijke resultaten bij de DE categorie waren er voor Eduardo Sentjens die met 6 punten 5e werd. Hij mocht een beker in ontvangst nemen als een van de beste huisschakers. Ook was de organisatie verrast door het mooie spel van nieuwkomer Sidney Jetten uit Heythuysen. Sidney had nog nooit een toernooi gespeeld. Sterker nog, het was pas voor het eerst dat Sidney überhaupt een echte schaakwedstrijd met klok speelde. En dan tegen zulke goeie tegenstanders. En toch wist hij nog wel 3.5 punt te scoren. Dat had niemand verwacht. Een veel belovend nieuw talent? De toekomst zal het uitwijzen.

De spelers in de DE en FGH -categorie aan het werk:

Eef van Oeteren kampioen van Midden-Limburg in FGH-categorie.

Eef van Oeteren veroverde de titel bij de FGH-categorie. Vanwege het aantal deelnemers werd de FGH-categorie samengevoegd met de DE-categorie. Dat betekende dat de FGH-spelers het dus ook tegen de sterke DE-spelers moesten opnemen. Voor Eef van Oeteren bleek dit geen enkel probleem. Hij bond tegenstander voor tegenstander aan de zegekar. Nadat alle rook van het schaakgeweld was opgetrokken bleek Eef maar liefst 6 punten te hebben gescoord! Een meer dan fantastisch resultaat. En daarmee mag Eef van Oeteren zich Midden-Limburgs schaakkampioen in de FGH-categorie noemen. Jevgeni Peerboom uit Echt werd 2e op ruime afstand van Eef.

Eindstand DE- en FGH-categorie:
1. 9.0 Jop de Bakker
2. 8.0 Niek van Oeteren
3. 7.5 Jaromir Peerboom
4. 6.5 Bowie Oosterholt
5. 6.0 Eduardo Sentjens
6. 6.0 Eef van Oeteren (FGH-kampioen)
7. 5.5 Baruch Barendregt
8. 5.5 Fedde Hermans
9. 5.0 Arthur Roth
10. 5.0 Gwendolyn Hoogers
11. 4.0 Julia Maas