Daan Kivits schaakkampioen van Midden-Limburg

Ook Dimitri ten Have (D-E) en Jop de Bakker (F-G-H) kampioen.

Door alle 8 partijen te winnen wist Daan Kivits iedereen te verrassen en de titel te grijpen bij de Midden-Limburgse jeugdschaakkampioenschappen. Met een totaal deelnemersveld van 23 schakers was de organiserende schaakvereniging SV Leudal in haar nopjes. Immers het aantal was weer groter dan het jaar ervoor. Wedstrijdleider Arthur Hendrickx had de kinderen in 3 leeftijdscategorieën ingedeeld. De oudste groep A-B-C bestond uit 9 deelnemers. De 7 jongste speelden in de groep F-G-H terwijl de midden-groep D-E ook 7 deelnemers kende.

Daan Kivits speelde een ontzettend sterk toernooi.

Daan startte erg goed en wist al vroeg in het toernooi snelschaakkampioen van SV Leudal Jorg Jansen te verrassen. Ook Daniël Bakker werd verslagen. Erg moeilijk kreeg Daan het tegen Sarvin Satchithananthan uit Roermond. Sarvin speelde een puike partij. Hij wist de partij in zijn voordeel uit te bouwen en leek Daan te gaan verslaan. Toen Daan de genadeklap moest krijgen greep Sarvin mis en Daan zette Sarvin meteen mat. Zo kroop Daan door het oog van de naald. En na zijn overwinning op Janno Julicher moest Daan in de voorlaatste ronde aantreden tegen concurrent Abilash Sivasubramaniam uit Roermond. Abilash speelde sterk. Daan bood in een betere stelling remise aan. Abilash weigerde en speelde door. Hij verkreeg het betere van het spel doordat Daan zijn kans op voordeel liet schieten. Abilash had de winst voor het grijpen maar ook hier was het geluk met Daan. Abilash zag het mat niet en na een ongelukkige koningszet sloeg Daan direct toe. Met een mooie dame-aanval zette hij Abilash mat. En daarmee was zijn titel veiliggesteld. De laatste ronde tegen Koen Dresschers was niet meer van belang, maar Daan speelde als een echte kampioen en wist ook zijn laatste partij winnend af te sluiten. Dit is het eerste toernooi dat Daan Kivits wint. Hij was dan ook erg trots met zijn prijs en zijn titel.
Eindstand groep A-B-C:
1. 8-8 Daan Kivits
2. 8-7 Janno Julicher
3. 8-5 Abilash Sivasubramaniam
4. 8-5 Jorg Jansen
5. 8-4 Daniël Bakker
6. 8-4 Meidou Hoeksma
7. 8-1½ Sarvin Satchithananthan
8. 8-1 Fuwan Schrijvers
9. 8-½ Koen Dresschers

In de D-E groep werd Dimitri ten Have de overduidelijke kampioen. Met 6 uit 6 kende hij weinig problemen en stevende hij rechtstreeks op de titel af. Alleen Kevin Guray en de verrassend sterk spelende Jules Julicher bleven enigszins bij Dimitri in de buurt. Zij werden dan ook respectievelijke 2e en 3e. Bas Meuwissen die zijn eerste toernooi speelde kwam ook goed voor de dag. Vooral zijn rustige speelstijl viel op. Hij was ook de enige speler die in het bijprogramma simultaangever Hans Kivits wist te verslaan!
De eindstand:
1. 6-6 Dimitri ten Have
2. 6-5 Kevin Guray
3. 6-4 Jules Julicher
4. 6-3 Bas Meuwissen
5. 6-1½ Philip Smits
6. 6-1½ Hein Dresschers
7. 6-0 Vincent Smits

In de F-G-H groep werd Jop de Bakker kampioen. Hij wist met 5 punten de concurrentie achter zich te laten. Jop moest alleen een nederlaag incasseren van Mike Damen. Een erg mooi resultaat werd geboekt door de broers Niek en Eef van Oeteren uit Haelen. Deze 2 kinderen spelen niet bij een vereniging en schaakten voor het eerst een toernooi. En in het geheel niet onverdienstelijk. Met een 2e en 3e plaats gingen er 2 forse bokalen mee terug naar huize van Oeteren. 2 Talenten in de dop, zo omschreef wedstrijdleider Arthur Hendrickx deze spelers. Laten we hopen dat ze blijven schaken. Het zou jammer zijn als dit schaaktalent verloren gaat.
De eindstand:
1. 6-5 Jop de Bakker