Leudal flikt het weer!

Klassebehoud veiliggesteld in allerlaatste ronde.

SV Leudal heeft in de slotronde te Roermond mededegradatiekandidaat DJZ met grote cijfers verslagen en is daarmee degradatie ontlopen. Met maar liefst 5,5 – 2,5 werd DJZ opzij geschoven. Een uitslag die precies nodig was om DJZ voorbij te gaan op de ranglijst. Geheel op eigen kracht heeft Leudal het dus weten te klaren. Dat concurrent Hoensbroek gelijk speelde betekende zelfs dat Leudal ook Hoensbroek voor bleef in de eindstand. Hiermee eindigt Leudal op een keurige 5e plaats in de promotieklasse.
Leudal startte sterk door een snelle overwinning van Geert Gabriëls. Hij had slechts 9 zetten nodig om zijn tegenstander op de knieën te krijgen. Door een nederlaag van Jack Sonnemans kwam DJZ langszij. Martijn Vossen speelde een mooie remise en toen topscoorder Hans Kivits alweer een vol punt aan zijn totaal toevoegde betekende dat een 2,5 – 1,5 voorsprong voor Leudal. Arthur Hendrickx hield zijn stelling remise. Toen Ruud van Meegen een prachtige overwinning boekte stond Leudal zowaar met 4 – 2 voor. Raoul Lemmen en Jan Broekhuis waren nog bezig. Raoul stond onder zware druk en Jan stond met ongelijke lopers in een stelling met 2 pionnen minder. Het was dus nog behoorlijk spannend. Maar Raoul wist plots de winnende zet te vinden waardoor hij de partij won. 5 – 2 voor Leudal. Jan hield zijn positie tenslotte gemakkelijk overeind waardoor de gewenste eindstand van 5,5 – 2,5 op het scorebord verscheen. Volgend jaar speelt Leudal dus weer promotieklasse.

Het tweede team van Leudal heeft ook haar klassebehoud veiliggesteld. Door Horst op 4 – 4 te houden wisten de reserves van Leudal zowel het Stokpaardje uit Maasbracht als ook Tegelen onder zicht te houden op de ranglijst van de 1e klasse A. Voor Leudal zorgde Peter Metsemakers, Henk van Meegen en Judith van Meegen voor de overwinningen. Har Vossen en Leon van Duren speelden remise terwijl Iwan Sentjens, Huub Vossen en invaller Flip Werter de overwinning aan de tegenstander moesten laten. Vooraf had men Leudal2 tot de grootste degradatiekandidaat bestempeld. Onze spelers dachten daar duidelijk anders over. Een erg mooi resultaat.

Het 3e team had theoretisch nog een kansje op het kampioneschap in de derde klasse maar dan moest koploper Tegelen2 verliezen en Leudal zelf van GESS3 winnen. En beide gebeurde niet. Koploper Tegelen2 won en werd daarmee kampioen. En Leudal3 verspeelde tegen GESS3 een 1,5 – 0,5 voorsprong. Frits Smeets speelde remise en Hans van der Vliet won. Maar dit bleek niet genoeg voor de overwinning. Want door nederlagen van zowel Chan als ook Han Wismans verloor Leudal3 alsnog de wedstrijd met 1,5 – 2,5. Leudal3 eindigde zo op een 3e plaats in de 3e klasse A.