Leudal in degradatiegevaar

Frustratie groot na nederlaag tegen DJC2.

Leudal houdt een bittere nasmaak over van de 4,5 – 3,5 nederlaag tegen DJC2. Een afgeslagen remise-aanbod werd de Leudalspelers uiteindelijk fataal zo bleek achteraf. En het begon allemaal zo prachtig. Raoul Lemmen speelde een erg snelle remise, waarna het lange tijd een spannende wedstrijd werd. Arthur Hendrickx won doordat zijn tegenstander zijn tijd verbruikt had. Hierdoor nam Leudal de leiding met 1,5 – 0,5. Jan Broekhuis stond een pionnetje voor maar nam genoegen met remise. Hierdoor werd het dus 2 – 1.
Martijn Vossen kon het niet bolwerken en verloor zijn partij. En nadat Geert Gabriëls remise speelde stond het 2,5 – 2,5. Hans Kivits stond materieel gezien iets beter maar kon niets forceren. Het remise-aanbod van zijn tegenstander leek dan ook gerechtvaardigd. Er dreigde 3 maal dezelfde stelling op het bord te komen (Hans had geen betere zetten) waardoor Hans een andere (mindere) zet deed. Hij sloeg het remise-aanbod af en speelde door vertrouwende op zijn materiële voorsprong van toren tegen loper. Intussen won Ruud van Meegen keurig zijn partij, maar Jack Sonnemans kon zijn stelling niet houden waardoor het 3,5 – 3,5 werd.
Alle ogen gericht op Hans Kivits, maar zijn stelling werd plots totaal geruïneerd doordat zijn tegenstander met de dame zijn koningstelling binnendrong. Uiteindelijk na ruim 5 uur spelen, verloor Hans de partij en Leudal de wedstrijd. Had hij het eerdere remise-aanbod geaccepteerd dan had Leudal met 4 – 4 een mooi bevochten gelijkspel behaald. Nu was de frustratie groot en de nederlaag des te pijnlijker.
Want door deze nederlaag zakt Leudal op de ranglijst naar de degradatiezone.

Er zal dus de komende 2 wedstrijden nog gewonnen moeten worden wil Leudal niet degraderen.

Team 2 van Leudal verloor van DJC3 met 5 – 3.
Oscar Freriks openende de score voor Leudal. Huub Vossen verloor maar Coen Oosse bracht Leudal opnieuw aan de leiding. Iwan Sentjens en Remco Claessen behaalden een mooie remise maar daarna was de koek op, want nederlagen van zowel Henk van Meegen, Judith van Meegen als Han Wismans betekende een 5 – 3 nederlaag.
Komende wedstrijd moet tegen mededegradatiekandidaat Tegelen worden gespeeld. Belangrijk is dan dat er gewonnen wordt zodat het verblijf in de 1e klasse weer veiliggesteld kan worden.

Het 3e team speelde tegen DJC4 en had een makkelijke middag. Het team maakte de hoge positie op de ranglijst meer dan waar. Al erg snel had Hans van der Vliet zijn jeugdige tegenstander op de knieën waarna ook Frits Smeets een vol punt aan de score toevoegde. Leon van Duren en Peter Steuten tenslotte zorge met hun overwinningen voor een 4 – 0 eindstand. Hierdoor blijft Leudal3 meedoen om het kampioenschap in de 3e klasse A.
Komende thuiswedstrijd is de absolute topper in de 3e klasse A. Leudal3 ontvangt dan koploper Tegelen2. Bij een overwinning neemt Leudal3 de leiding over.