Leudal vindt weg terug naar boven

Een mooie overwinning op Reuver.

Zondag 4 maart stond de uitwedstrijd tegen Reuver op het programma. Deze ploeg staat laatste in de eerste klasse B maar gezien het geringe krachtsverschil tussen alle teams is een lage klassering nog geen garantie voor een makkelijke middag.
De start van de Leudalspelers was echter voortvarend. Vooral op de lagere borden bleek al vrij snel sprake van een behoorlijk krachtsverschil.
Coen Oose (B6) won vanuit een Italiaanse opening vrij snel een loper waarna het volle punt niet lang op zich liet wachten.
Joost Schreurs (B7) kon na zeven zetten een dame winnen maar zag dit over het hoofd. Zijn stelling was echter dermate goed dat tien zetten later zijn tegenstander het alsnog voor gezien hield. De 0-3 kwam op naam van Arthur Hendrickx (B4). Na drie ongelukkige nederlagen op rij boekte Arthur deze keer een prima overwinning. Na een Orang-oetang opening won Arthur in het middenspel een loper, die hij met secuur verdedigend werk kon consolideren.
De 0-4 was vervolgens van Leon van Duren (B8). De man die de laatste weken in bloedvorm verkeerd kwam zoals gewoonlijk in een gecompliceerde stelling terecht die hij vakkundig naar zijn hand zette. Door een penning wist hij eerst een toren te winnen en niet veel later een loper. Na dit zware materiaalverlies gaf zijn tegenstander op.
Slechts een halfje was nog nodig voor de winst van het team. Dit bleek echter nog een behoorlijk lastige opgave, aangezien de bovenste drie borden bij Reuver zeer sterk bezet waren en Amanda Hijweegen (B5) een pion achter stond in een toreneindspel. Dankzij een prima eindspeltechniek slaagde Amanda er echter in om het verlossende halfje binnen te halen en de winst veilig te stellen.
Achteraf beschouwt was dit ook wel nodig want de drie hoogste borden liepen na lang zwoegen alle drie tegen een nederlaag aan.
Raoul Lemmen had een mooie stelling op het bord gezet maar overzag een dodelijke aanval op de H lijn en moest zijn dame offeren, hiervoor kreeg hij echter onvoldoende compensatie en verloor. Peter Metsemakers (B1) kwam een pion achter in een toreneindspel hetgeen keurig werd afgemaakt door zijn sterke opponent. Wouter Smeets tenslotte speelde bijna de volledige zes uur vol maar zijn ervaren tegenstander wist uiteindelijk een klein voordeeltje, behaald in het eindspel, in winst om te zetten.
De eindstand werd daarmee bepaald op 3,5-4,5 in het voordeel van SV Leudal.
Een kleine maar verdiende overwinning, die een prima uitgangspositie geeft voor de laatste twee wedstrijden.