Eindelijk de eerste overwinning

SV Leudal op weg terug na grote zege op koploper.

Na twee ongelukkige nederlagen behaalde het eerste team van Schaak vereniging Leudal een prima overwinning tegen koploper Horst.
Aan het begin van de wedstrijd was het zevende bord onbemand. Op dit bord had Hans Kivits eerder in de week vooruit gespeeld en remise behaald. Bij aanvang van de confrontatie tussen Leudal en Horst was deze uitslag dus al bekend. Vol goede moed trok het zevental van Leudal ten strijde. Op bord 3 ging het in de partij van Arthur Hendrickx echter vrij snel mis. Door een geniepig openingsvalletje wist zijn tegenstander een pion te snoepen, die Arthur met enkele noodgrepen uiteindelijk terugwon. Na een uiterst gecompliceerd middenspel verloor Arthur uiteindelijk een stuk en de partij.
Na deze kleine tegenvaller zette de overige Leudalspelers de schouder er nog eens goed onder en toonde veerkracht. Achtereenvolgens werden op bord 1 door Peter Metsemakers en op bord 6 door Joost Schreurs de volle punten binnen gehaald. Peter kreeg een remiseaanbod maar sloeg dit wijselijk af en maakte de partij door middel van koelbloedig combinatiespel af. Joost Schreurs had al vrij snel een stuk gewonnen, maar had bijzonder veel tijd gebruikt, waardoor de partij toch nog even spannend werd. Joost toonde zich echter bijzonder koelbloedig en sleepte de overwinning uit het vuur. De tussenstand kwam hiermee op 2,5-1,5 in het voordeel van Leudal.
Horst kwam echter weer op gelijke hoogte doordat Amanda Hijweegen op bord 5 verloor. Na een Slavische opening maakte Amanda in het middenspel een inschattingsfout en verloor een kwaliteit waardoor uiteindelijk ook de partij verloren ging. Enfant terrible Leon van Duren liet zich hierna van zijn beste zijde zien. Op bord 8 behaalde hij geheel conform zijn schaakstijl een nogal aparte overwinning. Zijn tegenstander bood twee maal remise aan en zei zelfs dat hij beter stond. Maar Leon bewees vakkundig het tegendeel door enkele subtiele manoeuvres uit te voeren en het punt binnen te halen.
Het definitieve winstpunt kwam op naam van Raoul Lemmen. Op bord 2 won hij een pion en kwam in een eindspel waarin hij een tempo meer had hetgeen voldoende bleek voor een mooie overwinning en een 4,5-2,5 tussenstand.
Het slotakkoord was voor Wouter Smeets op bord 4. Degelijk als altijd won hij in het middenspel een pion maar kon uiteindelijk in het eindspel de winst niet vinden en berustte in remise. Hiermee kwam de eindstand op 5-3 in het voordeel van SV Leudal. Een schitterende overwinning die hopelijk de basis legt voor de weg terug naar boven in de 1e klasse B van de Limburgse Schaakbond.