Ankie Gijsbers verslaat Ivan Utama!

Yorick en Damian Broens behalen remise.

Op vrijdagavond 29 december organiseerde schaakvereniging Leudal weer haar traditionele wafelschaak. En bij het wafelschaak worden er voortdurend gratis wafels uitgedeeld. En dit jaar waren er zelfs gratis oliebollen te krijgen. Vanwege het 30-jarig jubileum van de vereniging was niemand minder dan Ivan Utama uitgenodigd om een simultaan te geven. Bij een simultaan speelt de simultaangever (in dit geval Ivan Utama dus) tegen een aantal spelers tegelijkertijd. Daarbij staan alle tafels in een groot vierkant opgesteld. In dat vierkant loopt de simultaangever rondjes om van bord naar bord te gaan en zijn zetten te doen.
Ivan Utama is een zeer sterke speler. Bij het schaken wordt de sterkte uitgedrukt in punten. De wereldkampioen heeft ongeveer 2750 punten terwijl een gemiddelde sterke clubspeler 1500 punten heeft. Ivan Utama heeft meer dan 2100 punten. Om aan te geven hoe sterk hij is. Ivan speelt ook in de landelijke competitie
Toch had Ivan het niet gemakkelijk tegen zijn 23 tegenstanders. Alle jeugdspelers en ouders waren er goed voor gaan zitten en deden hun uiterste best het Ivan zo lastig mogelijk te maken. En dat lukte. Want de eindtijd van 21.00 uur werd ruimschoots overschreden, als gevolg van de sterke tegenstand. De partijen duurden dus langer dan we hadden verwacht. De jeugdspelers waren goed op dreef.
Toch wist Ivan naarmate de avond vorderde zijn tegenstanders één voor één te overmeesteren. Er was echter helemaal in de hoek van de zaal, een klein meisje uit Haelen dat dapper weerstand bood. En met een prachtig truukje (in het schaken heet zoiets een combinatie) wist de 8-jarige Ankie Gijsbers met de dame de koning van Ivan mat te zetten “achter de paaltjes”. Dat wil zeggen: achter een rijtje pionnen, en dan kan de koning nergens meer naar toe. De sensatie was compleet. Ankie zit pas een paar maanden op schaken, maar heeft intussen al wel een heleboel geleerd. Dat heeft Ivan inmiddels ondervonden. De immer zeer sportieve Ivan feliciteerde Ankie met de verdiende overwinning. En Ankie zelf kreeg na afloop haar verdiende prijs uitgereikt.
Maar er waren nog een paar kinderen die bijzonder goed gepresteerd hebben. Yorick Broens bijvoorbeeld, had een stand op het bord (in het schaken heet dat een stelling) waarbij zo’n beetje alles vast stond. De pionnen en de torens konden niet veel meer doen. En dus bood Ivan Utama remise aan. Dat wil zeggen, gelijkspel. Natuurlijk nam Yorick dat aan, want gelijkspel spelen tegen zo’n sterke tegenstander gebeurt je niet vaak.
Aan de andere kant van de zaal zat zijn broertje Damian. Damian speelde heel geconcentreerd maar had toch één pion minder op het bord dan Ivan. De sterke Ivan wist dit tot het einde vast te houden en toen stonden er nog slechts 2 koningen en 1 witte pion (die van Ivan) op het bord. Heel vaak wint dan diegene die de pion nog heeft, maar nu wist Damian er voor te zorgen dat wit niet kon winnen. Telkens blokkeerde Damian de koning van Ivan, zodat die niet door kon lopen (in het schaken heeft zoiets oppositie). En dat betekende dus ook dat Damian een gelijkspel wist te behalen. Voor de gebroeders Broens een fantastisch resultaat. Want alle andere 20 partijen wist Ivan te winnen.

Bij de volwassenen speelde Ed Coenen een simultaan. De tegenstand was zwaar en Ed maakte het zichzelf vaak extra moeilijk door aanvallend en attractief te spelen. Hierdoor nam hij vaak extra risisco’s. Dat maakt het spelen tegen Ed wel aantrekkelijk, immers je zult nooit een saaie partij spelen tegen Ed. En dat was nou juist de bedoeling van deze simultaan. Een plezierige schaakavond voorschotelen aan alle tegenstanders. En dat is gelukt. Uiteindelijk wisten Huub Vossen en Leon van Duren hun partij winnend af te sluiten in een zinderend slotspel. Eenvoudig had Ed de remise kunnen afdwingen maar omdat Ed kwam voor het schaken en niet voor het resultaat speelde Ed door in een risicovolle variant. Hierdoor wisten Huub en Leon te winnen. Arthur Hendrickx (die onlangs nog van Hans Böhm had gewonnen) behaalde remise.