Leudal 2 overklast ’t Pionneke 3

Tweede team Leudal klimt naar subtop.

In de uitwedstrijd tegen ’t Pionneke 3 heeft Leudal 2 met overtuigende cijfers haar tweede overwinning van het seizoen behaald. Nog binnen het half uur behaalde Han Wismans op bord 5 een keurige overwinning. Een loperoffer zorgde voor een pion winst, waarna een kleine combinatie voor stukwinst zorgde en zijn tegenstander het voor gezien hield. Op bord 3 had Theo Delil het een stuk zwaarder tegen oud Leudalspeler Wiel Scheeren. In een Russische opening verloor Theo langzaam het initiatief waardoor hij een kwaliteit moest geven en niet veel later de partij. Lang kon t’Pionneke niet genieten van haar gelijkmaker want vrijwel meteen erna wist Oscar Freriks op bord 6 een prima overwinning te behalen. Na een zeer creatieve opening won Oscar een kwaliteit en manoeuvreerde zich keurig naar een betere stelling die hem nog een pion opleverde en uiteindelijk de partij. Op de borden 2 en 4 waren inmiddels zeer gunstige stellingen ontstaan, dus met het oog op de stand bood de gelegenheidskopman Peter Maassen, in een tamelijk gelijke stand, remise aan. Zijn tegenstander weigerde echter waarna Peter rustig verder speelde en zetje voor zetje zijn stelling verbeterde om uiteindelijk het volle punt binnen te halen en de stand op 1-3 te brengen. Het slotakkoord was voor de familie Vossen. Op bord 2 won Martijn een pion in het middenspel, maar moest in remise berusten nadat er een ongelijke lopereindspel op het bord was gekomen. Het halfje van Martijn betekende echter wel dat de winst voor het team veilig was. Ten slotte behaalde grootvader Huub op bord 4 een keurige overwinning tegen zijn lievelingstegenstander Frank Dupont. Huub koestert mooie herinneringen aan deze onderlinge confrontaties, omdat hij bij de laatste twee ontmoetingen doormiddel van een dolle toren (een rariteit in het schaken) remise wist te behalen. Deze keer liep het echter geheel anders. Huub kwam in een aangenomen damegambiet terecht en wist door zijn hard oprukkende pionnen, een paard voor een pion te winnen. Dit bleek voldoende voor de overwinning en een 1,5-4,5 eindstand. Een schitterende teamprestatie tegen een op papier sterkere tegenstander.