Leudal in zwaar weer na derde grote nederlaag op rij

Leudal 2 maatje te groot voor DJZ 3.

Leudal is de rode lantaarndrager na de derde nederlaag op rij. De schakers van Leudal zullen uit een ander vaatje moeten tappen willen ze degradatie ontlopen. In de wedstrijd tegen DJZ (De Juiste Zet uit Noorbeek) werden de Midden-Limburgers overklast. Met een nederlaag van maar liefst 6,5 – 1,5 moest de lange terugreis worden begonnen. De openingsscore was nog voor Leudal. Arthur Hendrickx aan bord 2 wist heel knap een eindspel tussen toren en 1 pion tegen loper en paard keurig winnend af te sluiten. Maar na deze overwinning was er enkel nog een gelijkspel van Hans Kivits op bord 3. En daarmee was de koek op. Wil Leudal zich handhaven in de promotieklasse dan zal er toch snel een keer gewonnen moeten worden. De resterende wedstrijden tegen Roermond, Heerlen, Schaesberg en Maastricht zullen de broodnodige punten moeten gaan opleveren.

Leudal 2 staat ongeslagen aan kop in 3e klasse. Tegen DJZ 3 werd de derde overwinning op rij behaald. En wederom met een uitstekende score. Na een klein uurtje behaalde Martijn Vossen op bord 3 een keurige remise. Hij wikkelde snel af naar een lopereindspel waar voor beide spelers geen winstkansen meer waren. Remise was dan ook de logische consequentie. Op bord 4 wist Han Wismans handig gebruik te maken van een kleine onnauwkeurigheid van zijn tegenstander en kon geforceerd mat in 2 geven. Hierdoor kwam de stand op 0,5-1,5. Twee uur later was het Amanda Hijweegen die op bord 2 de winst veilig stelde. In een zeer gecompliceerde partij won ze een stuk en een pion, hetgeen voldoende bleek voor een mooie overwinning. Het slotakkoord was voor Wouter Smeets op bord 1. Na lang zwoegen won hij een pion en consolideerde deze ook. Hiermee werd de eindstand bepaald op 0,5-3,5. Wederom een prima overwinning en uitstekend uitgangspunt voor een mogelijk kampioensschap in de derde klasse A van de Limburgse Schaakbond. De volgende ronde staat de absolute topper thuis tegen medekoploper De Raadsheer op het programma.

Leudal 3 tenslotte verloor kansloos met 4 – 0 tegen De Witte Dame uit Grubbenvorst.