Ons eerste team koploper 1e klasse

Een unieke prestatie, tot nu toe nog nooit behaald.
S.V. Leudal verrast sterk Arx en behoudt koppositie.
In de 1e klasse B van de Limburgse schaakbond heeft S.V. Leudal verrassend haar koppositie verdedigd door het sterke Arx in Arcen te verslaan. Een overwinning waar niet op gerekend was. Immers Arx behoorde vooraf tot de titelkandidaten en nog nooit was Leudal in staat om de schakers uit Arcen te verslaan. En nu zelfs in het hol van de leeuw een 5-3 overwinning wegslepen mag opmerkelijk genoemd worden. Temeer daar Leudal zonder hun sterkste speler (Peter Metsemakers was verhinderd) moest aantreden.
Hierdoor was Leudal genoodzaakt met een alternatieve opstelling te spelen. Leon van Duren speelde voorde gelegenheid op het eerste bord en invaller Wouter Smeets op het tweede. En ze speelden beide een puike wedstrijd. Wouter kreeg zelfs een royale kans om via een combinatie winnend voordeel te verkrijgen. Maar toen gebeurde er iets opmerkelijks. De digitale klok viel plots uit. De batterij was leeg, waardoor de tijdwaarneming wegviel. En er was zo gauw geen reserve klok voorhanden. En het was in deze hectiek dat Wouter prompt misgreep en in plaats van winst opeens met lege handen stond. John Steuten aan bord 8 haalde net op dat moment de winst binnen waardoor het 1-1 stond. Arthur Hendrickx behaalde aan bord 4 remise evenals Iwan Sentjens aan bord 5. De tussenstand kwam hierdoor op 2-2.
Maar daarna leek het alsof Leudal vleugels kreeg en volgden de overwinningen elkaar snel op. Coen Oosse aan bord 6 stond de gehele wedstrijd minder, maar wist knap terug te komen en zelfs de winst binnen te halen. Hans Kivits aan bord 3 speelde een gedegen wedstrijd en kwam geen moment in gevaar. Zijn pion voorsprong betekende uiteindelijk ook de winst. Hierdoor kwam Leudal op 4-2. En toen Raoul Lemmen zijn tegenstander in een zeer spannende wedstrijd mat wist te zetten was de overwinning voor Leudal een feit. 5-2 Leon van Duren speelde op het eerste bord voor wat hij waard was. Maar het bleek net niet genoeg. Zijn nederlaag, na bijna 5 uur spelen, betekende uiteindelijk een eindstand van 5-3.
Door deze overwinning blijft Leudal aan kop van de 1e klasse. De volgende wedstrijd is de absolute topper tegen gedoodverfd favoriet Geleen. Leudal maakt zich geen illusies op de titel, maar geniet van het moment. Geleen is normaal gesproken te sterk voor de Midden-Limburgers, maar wie weet, zit er wellicht een engeltje op de klok…….

Uitslagen:…
Arx.-.S.V. Leudal…..3,0 – 5,0