Wafelschaak groot succes

Geslaagde simultaanseances door Ivan Utama en Eduard Coenen (‘t Pionneke)

Op vrijdag 27 december werd de traditionele “wafelschaak” gehouden. Voor de jeugd werden er twee simultaanseances georganiseerd. De simultaangevers waren twee toppers: Eduard Coenen en Ivan Utama. Eduard is een van de allersterkste schakers van ‘t Pionneke uit Roermond en hij speelt al jaren met het eerste team van die vereniging in de Nederlandse competitie. Ivan begon zijn schaakcarrière bij SV Leudal en werd hier viermaal clubkampioen bij de jeugd en eenmaal bij de senioren.
Dit jaar waren er 22 deelnemers, waaronder enkele introducés. In vergelijking met de vorige editie viel dit weliswaar wat tegen, maar het deelnemersaantal van 38 van vorig jaar was dan ook een uitschieter. Het voordeel was dat de simultaangevers zich niet zo hoefden te haasten om alle partijen op tijd af te werken.
Ivan en Eduard gebruikten hun tijd vooral om er een geweldige show van te maken. Spelers van hun kaliber hoeven zich in een simultaan tegen jeugdschakers, veelal beginners, natuurlijk ook niet te bewijzen. Zij speelden daarom spannende, open partijen waarin ook de jeugdschakers volop kansen kregen. Verder gaven Ivan en Eduard hun tegenstanders tijdens de partijen diverse aanwijzingen en lieten ze de jeugdschakers zetten terugnemen als zij een fout hadden gemaakt. Zo leerden de deelnemers spelenderwijs de nodige schaaktrucs en –combinaties en had iedereen, ook de verliezers, een geweldige avond.
Daarvoor onze dank aan de zeer sportieve simultaangevers van ’t Pionneke: Ivan Utama en Eduard Coenen.
Eduard speelde tegen 9 iets oudere deelnemers. Vooral Jop Teepen (Neer) maakte het hem in een dynamische partij bijzonder lastig. Bij een grote afwikkeling kreeg Eduard voor zijn dame een toren, loper en paard terug, wat hem volop aanvalskansen bood. Maar Jop veroverde onverwacht de loper waarna Eduard voor remise moest vechten. Daarin slaagde hij, maar Ivan toonde in de analyse na de partij aan dat Jop ergens een verborgen winstmogelijkheid had gemist. Geen schande, want ook Eduard had dit over het hoofd gezien. Al met al was remise een terechte uitslag voor deze spannende partij met wisselende kansen.
Verder maakten twee nieuwe leden uit Baexem grote indruk: Mischal Ensink en Ilja Kamphuis. Mischal kwam enkele pionnen achter te staan, maar wist met twee torens op de tweede rij de koning van Eduard volledig klem te zetten. Eduard moest heel goed opletten om mat te voorkomen. Dat lukte, maar zijn materiële voorsprong kon hij niet meer verzilveren omdat Mischal met een eeuwig schaak-combinatie remise maakte. Ilja had een lastig toreneindspel op het bord, waarin zowel Eduard als hijzelf zeer nauwkeurig moesten spelen. Toen ze allebei geen winstmogelijkheden meer zagen, kwamen zij remise overeen.
Ivan nam het op tegen de jongste jeugdleden en enkele introducés. In totaal had hij 13 tegenstanders. Stan Achten (Haelen) leverde een opmerkelijke prestatie: hij was de enige deelnemer die voor de tweede maal op rij ongeslagen bleef. Vorig jaar had hij Frans Mertens verslagen en ditmaal speelde hij tegen Ivan remise. Judith Hendrix (Haelen) maakte geen enkele fout en daarom bood Ivan al in een vroeg stadium remise aan. Een uitstekende prestatie van Judith, die pas dit seizoen lid werd van onze vereniging. Tegen Thijs Kivits (Grathem) had Ivan lange tijd de winst in handen, maar het taaie verzet van Thijs werd beloond doordat Ivan hem pat zette. Lizan Kivits, de zus van Thijs, had zelfs winstkansen. Haar remise was dan ook meer dan verdiend. Leontine van Lier (Roggel) hield de strijd het langste vol. Ook voor haar was remise een zeer verdiende beloning.