Hans Kivits Clubkampioen 2002

Hans Kivits verovert voor de derde maal de Siem Boonen Trofee

De wedstrijden om het clubkampioenschap tussen de drie periodekampioenen Hans Kivits (eerste periode) Arthur Hendrickx (tweede periode) en Leon van Duren (derde periode) was zeer spannend.
In de eerste wedstrijd trad Hans met wit aan tegen Arthur. Het werd een partij waarbij beide spelers duidelijk van plan waren om voor de volle winst te gaan. Al vrij snel in het middenspel kreeg Hans de mogelijkheid om een heel sterk offensief in te zetten en een sterke pion op de 6e rij te posteren. Arthur offerde een kwaliteit om dit te voorkomen. Hans wist dit voordeel tot in het eindspel vast te houden. En hoewel het nog eventjes moeilijk werd in het eindspel wist Hans toch het volle punt te scoren en daarmee een flinke stap in de richting van het kampioenschap te zetten.
Hans Kivits – Arthur Hendrickx 1 – 0
Bij de tweede wedstrijd tussen Arthur en Leon tapte Arthur uit een duidelijk ander vaatje. Meteen vanaf de opening zette hij Leon onder druk. Leon probeerde zoveel mogelijk complicaties op het bord te verkrijgen maar uiteindelijk was het Arthur die toch nog vrij eenvoudig kwaliteit wist te winnen. Dat Leon nog lang doorspeelde in een verloren stelling was misschien vanwege het feit dat hij nog tijd nodig had om de nederlaag te aanvaarden.
Arthur Hendrickx – Leon van Duren 1 – 0
Door dit resultaat werd de derde wedstrijd tussen Hans en Leon de beslissende. Hans had genoeg aan remise. Alleen bij winst van Leon zouden alle drie spelers met 1 punt eindigen. Maar vanwege het feit dat Leon de meeste punten had gescoord gedurende het gehele seizoen zou het kampioenschap naar hem gaan. Arthur was dus al bij voorbaat uitgeschakeld.
De wedstrijd tussen Leon en Hans werd (na enige uitstel) gespeeld op 24 september. Leon opende zoals vanouds vrij agressief en speelde vol op de aanval. En toen Hans een aanval met paard op de damevleugel inzette verzuimde Leon de juiste verdedigingszet toren B1 te doen. In plaats daarvan speelde Leon een aanvallende zet, geheel in de stijl en naar Leon’s karakter. Deze actie zorgde er echter wel voor dat Hans heel eenvoudig de aanval kon weerleggen en simpel 2 pionnen kon winnen. Even later kwam daar nog een kwaliteit bij. Hans kon de partij simpel uitspelen en behaalde zodoende het volle punt en tevens zijn derde clubkampioenschap.
Leon van Duren – Hans Kivits 0 – 1