SVLeudal heeft het zwaar in de eerste ronde van de LiSB-competitie

Op zondag 15 oktober begon de nieuwe competitie van de Limburgse Schaakbond.
Schaakvereniging Leudal doet hier weer met 2 teams aan mee.

Beide teams mochten beginnen met een thuiswedstrijd in Buggenum tegen een club uit Noord-Limburg. Leudal 1 speelde tegen het 1e team van Horst en Leudal 2 tegen het 2e team van Schaakmaat uit Venray.

Leudal begon met goede moed, ondanks twee invallers, aan de wedstrijd tegen Horst.
Iwan Sentjens had op bord 5 een gelijkwaardige stelling en wilde geen risico’s nemen en kwam na 1,5 uur spelen met zijn tegenstander remise overeen.
Hans Kivits wist door goed spel een winnende stelling te bereiken en na ruim 2 uur spelen was dat punt dan ook binnen. Peter Sonnemans had op bord 6 niet echt een aanvalsplan en nam een remiseaanbod van zijn tegenstander aan. Arthur Hendrickx had op bord 3 in de opening een pion weggegeven, maar wist deze later weer terug te winnen. Mogelijk dat hij hierdoor wat overmoedig werd, want in plaats van te gaan verdedigen ruilde hij zijn paard af, wat leidde tot een versplinterde pionnenstelling ,wat uiteindelijk een pionnenachterstand opleverde, en verlies van de partij. Mats de Jong had op bord 2 al vroeg in de partij een kwaliteit gewonnen en wist door secuur spel dan ook zijn partij na bijna 4 uur spelen in winst om te zetten.
Alle ogen waren hierna gericht op het 1e bord waar Jan Brandt in een lastig eindspel was verwikkeld. Zijn tegenstander was helaas wat behendiger in het voeren van de stukken en wist met twee pionnen meer een winnend eindspel te bereiken en na ruim 4 uur spelen gaf Jan dan ook op.

Eindstand 3-3

Leudal 2 speelde tegen Schaakmaat en wist dat het een zware wedstrijd zou worden.
Diana Maas voelde zich niet helemaal gezond, maar daar leed haar spel niet onder. Na anderhalf uur spelen zette ze haar tegenstander mooi mat achter de paaltjes.
Wil Lindelauf had het moeilijk op bord 2. Lang ging de strijd gelijk op. Uiteindelijk won hij ook een paard. Maar zijn stelling kwam ernstig onder druk te staan. Het verrassende remise-aanbod van Schaakmaat nam hij dan ook direct aan.
Ben Kusters begon ook vol vertrouwen aan zijn partij. Hij speelde goed en hield het 2,5 uur vol. Maar op dat moment stond hij een paar pionnen achter en dat werd te veel. De stand was nu 1,5-1,5 en alle hoop was gevestigd op Han Wismans. Han speelde op bord 1. Hij kwam minder goed uit de opening, maar wist zijn stelling steeds meer te verbeteren. Lange tijd hoopte hij remise te kunnen spelen, maar na bijna 3,5 uur spelen kon hij in een toren eindspel de promotie van een vrijpion niet meer tegenhouden.
Leudal 2 verloor daardoor zijn eerste wedstrijd met 1,5-2,5. Een resultaat waar we toch tevreden mee zijn.

Op zondag 12 november staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een uitwedstrijd in Tegelen. Leudal 1 speelt dan tegen hun 1e team, en Leudal 2 tegen hun 2e team.