Schaakvereniging Leudal speelt 3e ronde LiSB-competitie

Op zondag 9 december werd de 3e ronde van de LiSB-schaakcompetitie gespeeld.

Leudal speelde dit keer met het 1e team in Roermond tegen het 1e team van ’t Pionneke. Leudal 1  begon voortvarend met twee overwinningen,  op bord  2 won Arthur Hendrickx, doordat zijn tegenstander bij zet 31 door zijn tijd ging, Op bord 3 won Iwan Sentjens zijn partij doordat hij zijn tegenstander langzaamaan overrompelde. Circa een half uur later werd bord 1 speler Jan Broekhuis remise aangeboden, wat hij aannam, omdat hij zijn eigen stelling als iets minder staand beschouwde.

Helaas bleef het voor Leudal hierbij. Op bord 5 kreeg Leon van Duren een remise-aanbod, maar hij weigerde dat, onterecht bleek later, want het paard van zijn tegenstander was veel sterker dan de loper van Leon. Op bord 4 kreeg Hans Kivits een koningsaanval over zich heen, die hij in eerste instantie kan pareren, maar uiteindelijk moest hij, mede door tempodwang toch de winst aan zijn tegenstander laten. Alle ogen waren nu op Henk van Meegen gericht, die op bord 6 eerst heel slecht stond, maar doordat zijn tegenstander, de directe winst niet kon vinden. duurde het nog tot 18.05 uur voordat Henk zich gewonnen moest geven. Eindstand dus 3,5-2,5 in het voordeel van ‘t  Pionneke 1.

Het 2e team van Leudal had een thuiswedstrijd tegen het 3e team va SV Blerick. Ben Kusters zorgde dit keer voor het 1e punt van Leudal. De vorige ronde wist hij slechts met veel moeite zijn partij te winnen. Maar deze keer ging het heel eenvoudig. Blerick was immers met slechts 3 spelers naar Buggenum afgereisd. De 4e speler kon door studieverplichtingen niet meedoen en een invaller hadden ze niet gevonden. Ben zorgde daardoor zonder te spelen voor het 1e punt van Leudal. Han Wismans scoorde vervolgens het 2e punt. In zijn partij werden al snel veel stukken geruild. Ondanks deze voorsprong was het nog lastig om de winst binnen te halen. Maar na de promotie van een pion was het 2e punt snel binnen.

Peter Metsemakers speelde op het 1e bord en haalde de overwinning binnen. Frits Smeets speelde voor het laatste punt. Hij kwam een stuk voor te staan. Maar zijn tegenstandster gaf zich niet gewonnen en vocht zich terug in de partij. Een foutje van Frits was uiteindelijk genoeg voor de enige winstpartij van Blerick. De eindstand werd 3-1 in het voordeel van Leudal 2.