Schaakvereniging Leudal handhaaft zich in de Limburgse Schaakcompetitie.

De Limburgse Schaakcompetitie van het seizoen 2016-2017 zit er weer op. Net zoals voorgaande jaren werd de laatste competitiedag gezamenlijk gespeeld in het Kerkeböske te Helden. De organisatie was in handen van de Heldense Schaak- en Dam Vereniging (HSDV).

Beide teams van Leudal moesten deze laatste wedstrijd aantreden tegen een team uit Tegelen. Leudal 1 moest vandaag winnen van tegelen 1 om zich te handhaven in de 1e klasse.

Tegelen 1 en Leudal 1 gingen lange tijd gelijk op en na ca 1,5 uur spelen bood de tegenstander van Jan Broekhuis remise aan, maar omdat Leudal met winst zeker was van klasse behoud en Jan de stelling enigszins anders beoordeelde werd er doorgespeeld en Jan won. Arthur had zijn twee torens geruild tegen de dame van zijn tegenstander, mede omdat dat in een vorige partij goed was verlopen, maar helaas de twee torens (samen met een paard) waren sterker dan de dame (met een loper) waardoor Arthur van zijn eigen leerling Dimitri verloor.

De tegenstander van Judith Hendrix bood remise aan, wat zij aannam. Hierna won Iwan Sentjens vrij snel. Toen Hans Kivits een kwaliteit dreigde te winnen, gaf zijn tegenstander meteen op, hiermee was de overwinning een feit. Na ruim 3 uur spelen bood de tegenstander van Oscar remise aan. Hoewel Oscar een pion voorstond nam hij dat aan, mede omdat het team toch al gewonnen had.

Oscar Freriks haalt het laatste halve puntje voor Leudal 1 binnen.

Voor Leudal 2 stond er niets meer op het spel. Degraderen of promoveren was niet meer mogelijk. Maar Leudal 2 wilde toch een goed resultaat behalen tegen Tegelen 2

Daan Kivits verloor al vrij snel doordat hij een winstaanval van zijn tegenstander niet aan zag komen. Peter Steuten speelde een degelijke partij op bord 2 maar kwam helaas niet verder dan een gelijkspel. Frits Smeets verloor vervolgens en Leudal keek tegen een achterstand van

2,5-0,5 aan. Ben Kusters speelde een hele goede partij, maar kwam vandaag ook niet verder dan een deling van de punten. Han Wismans kwam 2,5 uur spelen een kwaliteit voor te staan, maar zag niet hoe hij de winst kon behalen. Ook hij nam daarom genoegen met een half puntje. Diana Maas had dit seizoen nog niet vaak mee kunnen doen. Maar vandaag was ze gelukkig weer van de partij. Ze speelde erg goed, maar moest uiteindelijk toch opgeven. De eindstand kwam daarmee op 4,5-1,5 in het voordeel van Tegelen 2

Na de wedstrijd kon men in het bargedeelte nog verder spelen, of een partij analyseren.

Volgend seizoen wil SV Leudal weer met 2 teams meedoen aan de Limburgse competitie. Maar nu mogen de spelers eerst gaan genieten van een welverdiende vakantie.