Wafelschaak 2014: Simultaan Majo Nelissen

Rick Thommassen en Ruud van Meegen winnen.

Dinsdagagavond 30 december heeft SV Leudal voor haar leden en introducees weer haar traditionele Wafelschaak in Gemeenschapshuis De Roffert in Buggenum gehouden. Schaakvereniging Leudal had weer gezorgd voor een grote hoeveelheid wafels. Deze werden gratis uitgedeeld aan de spelers gedurende de hele avond. Er was meer dan voldoende want de hoeveelheid beschikbare wafels ging niet op! Maar misschien lag dat ook wel aan de Drentse Knieperkes die ook in grote getallen aangevoerd waren. Deze zijn inmiddels ook al standaard onderdeel van de traditonele wafelschaak. Misschien moet de naam van deze activiteit dan ook gewijzigd worden in Wafel- en Knieperkesschaak!
Maar goed. Voor de inwendige mens werd dus goed gezorgd.
En voor het schaken wist SV Leudal dit jaar Majo Nelissen bereid te vinden om als simultaangever de strijd aan te gaan. Majo die geen actief schaak meer speelt heeft wel een behoorlijke staat van dienst opgebouwd in het verleden. Zo wist hij ooit niemand minder dan Jan Timman te verslaan. En ook Genna Sosonko moest een keer zijn meerdere erkennen in Majo.

Met een opkomst van 24 spelers, 14 volwassenen en 10 jeugdspelers, was de zaal zeer goed gevuld. Qua opkomst wat dit een van de betere edities van het Wafelschaak. Om kwart over zeven werd begonnen aan de strijd tegen Majo.

Majo aan het werk tijdens wafelschaak 2014.

Het werd een lange avond want Majo kreeg niets cadeau. Hij moest alles uit de kast halen om zijn partijen in zijn voordeel te laten verlopen. Na ruim anderhalf uur spelen kwamen de eerste opgaves al. Bij Ruud van Meegen moest Majo oppassen. De kersverse Limburgse Jeugdkampioen kwam namelijk erg goed te staan. Maar het was Han Wismans die als eerste een resultaat wist te boeken. Han wist een leuke koningsaanval op te zetten waarbij hij na een stukoffer Majo in een eewigschaaksituatie wist te brengen. Hierdoor behaalde Han een mooie remise.

En na een paar mooie overwinningen van Majo ging het bij Rick Thommassen mis. Majo vergrabbelde zich waardoor Rick een stuk voor kwam. Dit gaf Rick niet meer af en wist zo de winst binnen te halen. Een prachtige overwinning.

Rick Thommassen naar winst tegen Majo Nelissen.

Vervolgens behaalde Majo weer een paar winstpartijen. Maar bij Ruud van Meegen moest Majo dan toch het hoofd buigen. De 2e nederlaag van de avond werd een feit. Voor Ruud het zoveelste succes en een afsluitng van 2014 in stijl.
Hans Kivits kwam na een vreemde opening en na secuur spel toch nog gelijk te staan in het middenspel. Daarna veroverde Majo een pion maar wist deze niet te verzilveren. Hans won de pion terug en bereikte zodoende een remise.

Secuur verdedigen vergt erg veel inspanning bij onze voorzitter.

Ook Peter Metsemakers behaalde een keurige remise. Peter speelde erg scherp en kwam wellicht ietsjes beter te staan. Maar de ongelijke lopers brachten uiteindelijk niet meer dan een gelijkspel.

Han Wismans en Peter Metsemakers beide een remiseresultaat.

Majo behaalde uiteindelijk een score van 85%. Niet slecht tegen 24 tegenstanders.
Rick, Ruud, Han, Hans en Peter ontvingen elk als beloning een fles wijn. SV Leudal kan weer terugzien op een geslaagde jaarafsluiting met een succesvol wafelschaak.