Leudal stoomt op naar subtop

Venlo 2 over de knie gelegd. 5-3 Overwinning

In de 4e ronde van de LiSB-competitie heeft Leudal thuis het sterke Venlo met ruime cijfers verslagen. In Buggenum wisten de Midden-Limburgse schakers de titelkandidaten uit Venlo met een 5-3 nederlaag naar huis te sturen. Door deze overwinning klimt Leudal op naar de prachtige 3e plaats in de promotieklasse. Leudal lijkt halverwege de competitie al veilig en kan zich richten op de top van de promotieklasse. Leudal kon in de thuiswedstrijd eindelijk weer eens beschikken over Ruud van Meegen. En zijn aanwezigheid betekende ook extra strijd. Leudal was van plan er een echte wedstrijd van te maken. En een echte wedstrijd dat werd het. Hans Kivits opende de score door in een snelle partij na amper 19 zetten remise overeen te komen. Hans bood remise aan omdat hij zag dat bij een aantal andere partijen Leudal er beter voorstond. Topscoorder Oscar Freriks wist daarna met een overwinning Leudal op voorsprong te helpen. Oscar speelde een geweldige partij waarbij hij als vanouds erg agressief en aanvallend speelde. Oscar nam risico’s. Ging vol op de aanval en zag zijn moed beloond met een mooie overwinning.

Ruud van Meegen wist zijn tegenstander beetje bij beetje te overmeesteren. De winst was een kwestie van tijd. Hierdoor kwam Leudal op een 2,5–0,5 voorsprong. Deze stand bleef lang op het scorebord staan. De overige partijen waren erg spannend en duurde ook erg lang. Na ruim 3,5 uur spelen verloor Martijn Vossen. Arthur Hendrickx stond met 2 pionnen minder er niet goed voor. Toch wist hij het eindspel erg knap remise te houden. Hierdoor stond het 3-2 voor Leudal. De spanning was te snijden. Jan Broekhuis moest vechten voor remise, terwijl Geert Gabriëls en René Snoeck er ietsjes beter voorstonden. René had echter te weinig om te winnen en berustte in remise. En nadat Jan Broekhuis zijn partij ook in balans kon houden stond Leudal met 4-3 voor. Gelijkspel was al behaald. Alleen Geert Gabriëls wist zijn partij op mooie wijze te winnen. Door slechts 1 pionnetje te winnen en het paard van zijn tegenstander te binden aan zijn vrijpion kon Geert op de andere kant van het bord met een paard meer het spel in zijn voordeel beslechten. Hierdoor won Leudal met 5-3.

Stand Promotieklasse:
1. 4-8 Brunssum
2. 4-6 DJC (Stein)
3. 4-5 Leudal
4. 4-4 Venlo 2
5. 4-4 DJZ (Noorbeek)
6. 4-3 Hoensbroek ME
7. 4-2 Blerick
8. 4-0 Pionneke (Roermond)

Team 2 sprokkelt puntje tegen degradatie.
Het 2e team van schaakvereniging Leudal speelde haar thuiswedstrijd tegen de reserves van Schaesberg. Voorwaar geen slecht team. Leudal, die dit seizoen alles op alles zet om klassebehoud veilig te tellen, kwam goed uit de startblokken. Hoewel Rick Thommassen zijn partij verloor, wisten achtereenvolgens Iwan Sentjens en Frits Smeets de achterstand om te buigen in een 2-1 voorsprong. Remco Claessen zag zijn aanvalsspel net niet beloond. Hij moest genoegen nemen met remise. En nadat Henk van Meegen verloor en ook Peter Metsemakers remiseerde stond het gelijk. 3-3. Alleen Leon van Duren en Har Vossen waren nog bezig met hun partij. Leon speelde weer erg aanvallend. Zijn verdediging verwaarlozend. Zijn tegenstander had echter meer schrik van Leons aanval dan hoop op zijn eigen tegenkansen. Leon overblufte zijn tegenstander en wist te partij te winnen. Hierdoor stond Leudal met 4-3 voor. Har Vossen had aan remise genoeg om de overwinning veilig te stellen. Helaas lukte hem dat niet. Na ruim 4 uur vechten moest Har zich gewonnen geven. Eindstand 4-4.
Leudal mag trots zijn op dit resultaat. Immers door dit gelijke spel sprokkelt Leudal er weer een puntje bij in de strijd tegen degradatie.

Stand 1e Klasse A:
1. 4-6 MSV-VSM 2 (Maastricht)
2. 4-6 Tegelen
3. 4-6 Ultimo Vero (Echt)
4. 4-4 Bergen
5. 4-3 Leudal 2
6. 4-3 Schaesberg 2
7. 4-2 Horst
8. 4-2 Reuver

Team 3 houdt koploper GESS op gelijkspel.
Het 3e team wist thuis tegen koploper GESS4 een verdienstelijk gelijkspel te behalen. Dit was met name te danken aan een prachtige overwinning van Benjamin van der Laan. In een geweldige koningsaanval wist hij zijn tegenstander te overvleugelen. Helaas verloren Chan Wismans en Hans van der Vliet hun partij, maar door een keurige overwinning van Han Wismans blijft Leudal 3 nog steeds in de race om het kampioenschap in de 3e klasse.

Stand 3e klasse A:
1. 4-6 GESS 4 (Sittard)