Leudal zegeviert in belangrijk degradatieduel

Heerlen met 4,5 – 3,5 verslagen.

In de thuiswedstrijd tegen Heerlen moesten de schakers van Leudal alles uit de kast halen om de laatste strohalm nog te grijpen om degradatie af te wenden. De bezoekers uit Heerlen kwamen in hun sterkste opstelling. De start van de wedstrijd was bijzonder slecht. Heerlen kwam snel op een 2 – 0 voorsprong omdat aan Leudalzijde zowel Iwan Sentjens als Prahlada Belle verloren. Arthur Hendrickx verkleinde de achterstand tot 2 -1 met een keurige overwinning. Daarna kreeg Leudal de kans langszij te komen maar Leon van Duren liet de winst glippen. Remise was het resultaat. Maar omdat daarna de jeugdige Ruud van Meegen wel wist te winnen kwam Leudal alsnog op gelijke hoogte. En nadat Raoul Lemmen remise speelde werd de stand 3 – 3.
Jack Sonnemans had een gewonnen stelling bereikt en de winst leek een kwestie van tijd. Gezien deze stand bood Hans Kivits remise aan. De stelling was door Hans vakkundig dichtgemetseld. Er was geen doorkomen aan. En nadat Jack won, kon de Heerlense tegenstander van Hans niets anders dan met tegenzin het remiseaanbod accepteren. Dit betekende tevens de overwinning voor Leudal. 4,5 – 3,5.
Door deze overwinning heeft Leudal weer goede uitzichtmogelijkheden voor klassebehoud. De laatste ronde speelt Leudal tegen mededegradatiekandidaat Kerkrade. De vraag is of winst in die wedstrijd genoeg is. Immers het zou kunnen dat er ipv 2 dit jaar 3 ploegen moeten degraderen. Dat hangt af hoeveel Limburgse teams dit jaar degraderen uit de landelijke 3e klasse KNSB. Maar Leudal leeft nog.
Stand:
Promotieklasse…..Mp-.Bp
1.Brunssum……….12.-.35
2.MSV-VSM………..9.-.29
3.Venlo 2……………8.-.26
4.Voerendaal 3…….6.-.27
5.Heerlense SV……4.-.19
6.Leudal……………4.-.16½
7.GESS…………….3.-.19½
8.Kerkrade………….2.-.20½

Leudal 2 wist andermaal een verdiende overwinning binnen te slepen. Met 4,5-3,5 werd DJC uit Steink aan de zegekar gebonden. Voorwaar een knap staaltje werk. Judith Hnedrix, Amanda Hijweegen, Oscar Freriks wonnen terwijl Huub en Martijn Vossen en Henk van Meegen remise behaalden. Handhaven in de 1e klasse was het doel. Leudal 2 staat nu zelfs op een 3e plaats. Ver boven verwachting. Fantastisch resultaat.

Leudal 3 tenslotte moest andermaal een grote nederlaag slikken. Met 4-2 werd verloren van het eerste team van Tegelen. Alleen Coen Oosse wist te winnen terwijl Han Wismans en Frits Smeets een keurige remise behaalden. Leudal 3 staat nog vaster op de voorlaatste plaats. Zou het in de laatste ronde lukken tegen het tweede team van Tegelen, dat op de laatste plaats bivakkeert?