NK snelschaak te Mierlo

D eindigt in middenmoot. F-spelertjes doen veel ervaring op.

Tijdens de afgelopen kampioenschappen snelschaken in het Brabantse Mierlo deed S.V. Leudal mee met 2 teams van elk 4 schakers.

In de D-categorie speelden Oscar Freriks, Judith Hendrix, Claudio Geelen en Bart Sluyter. De eerste ronde verloor men met 3,5 – 0,5 tegen het sterke Schachverband Deutschsprachigen (Duitsland). Oscar had de winst voor het grijpen maar zette zijn tegenstander pat. Dit voorbeeld zou Bart Sluyter later in de vierde ronde volgen. De tweede ronde werd andermaal verloren. Dit keer met 3 – 1 tegen Veldhoven. Alleen Judith Hendrix won haar partij. Judith zou later in de pauze nog een keurige partij spelen in de simultaan tegen Erika Sziva. Hiervoor ontving ze een zak snoep als beloning.
De derde ronde herstelde de Leudalspelers zich door met 4 – 0 te winnen van Konrad Adenauer (school team uit Duitsland). De vierde ronde werd gewonnen met 3,5 -0,5 (met de gemelde remise van Bart) van Belgische Rapid Aalter. De vijfde ronde ging men pijnlijk onderuit met 3 -1 tegen Almere. Alleen Oscar wist te winnen. De 6e ronde won men met 3 -1 van St Johannes School. Oscar, Judith en Claudio tekenden voor de punten. De laatste ronde tenslotte eindigde in een 3 – 1 nederlaag tegen Boey Temse uit België. Hierdoor eindigde het team van Leudal in de middenmoot.

In de jongste categorie (F) waren de schakers Thijs Kivits, Yorick en Damian Broens en Janneke Sluyter niet gekomen voor de hoofdprijs maar wel om wedstrijdervaring op te doen.
En ervaring opgedaan, nou dat hebben ze.

Al meteen in de eerste ronde werden ze met 4 -0 verslagen door het sterke SV Leiderdorp. De tweede ronde ging men zo nog sneller met 4 – 0 onderuit. Ditmaal tegen Bergen op Zoom. Tot ieders verrassing werden de schakertjes van Leudal beloond met een heuse slagroomtaart. Omdat het de snelste 4 – 0 overwinning/nederlaag was. Samen met Bergen op Zoom werd deze taart binnen no-time volledig naar binnen gewerkt. Teamleider Hans Kivits gaf de spelers daarna een strenge waarschuwing. Bij nog zo’n snelle 4 – 0 nederlaag zouden de Leudal spelers nog zo’n slagroomtaart verplicht naar binnen moeten werken. En omdat de kleine maagjes volledig gevuld waren was deze waarschuwing niet aan dovenmansoren gericht. De derde ronde verloor geen enkele speler van Leudal!
En waar het nu aan lag is tot nu toe een raadsel. Was het de slagroomtaart die bijzondere krachten bezat? Was het de strenge waarschuwing van teamleider Hans Kivits? Of was het vanwege het feit dat Leudal vrijgeloot was in de derde ronde. We weten het niet.
De vierde ronde was weer een 4 – 0 nederlaag. Ditmaal tegen het zeer sterke Zukertort uit Amstelveen. Maar vanaf ronde 5 kreeg Janneke Sluyter het op haar heupen. In een prachtige partij tegen Chesspirant 2000 uit België wist zij remise uit het vuur te slepen. En ook Damian Broens scoorde aan het derde bord een keurige remise. Einduitslag 3 – 1 nederlaag. Maar hierdoor verdween wel de hatelijke nul van het scorebord. In ronde 6 bereikte Janneke haar sportieve hoogtepunt door in een prachtige partij haar tegenstandster van TSV Tilburg op een fantastische wijze mat te zetten. Hierdoor verloor Leudal andermaal met “ slechts” 3 – 1.
In de allerlaatste ronde tegen Woerden was het Thijs Kivits die in een dijk van een wedstrijd op het eerste bord zijn tegenstander beetje bij beetje vastzette. En in een prachtige mataanval wist hij uiteindelijk de overwinning binnen te halen. Hierdoor wist ook Thijs nog een punt voor Leudal te scoren.
De spelertjes werden uiteindelijk 17e van Nederland, met veel ervaring rijker. En ze hadden een fijne zondag gehad. Na afloop liepen Thijs en Janneke nog even langs bij de gevonden voorwerpen. Of de juffrouw misschien al die wedstrijdjes had gevonden die zij verloren hadden!!