Jeugd Overzicht Speeljaar 2003/2004

• Jop Teepen (Neer) voor de derde maal clubkampioen
• Ruud van Meegen (Kessel) wint Theo Daamen-trofee

Clubkampioenschap jeugd
Vanaf het begin was duidelijk dat de strijd om het clubkampioenschap zou gaan tussen de twee grote rivalen van de afgelopen jaren: Jop Teepen (Neer) en Dominique Geelen (Haelen). Weliswaar wisten enkele jeugdschakers het gat met deze twee toppers te verkleinen, maar nog steeds was niemand in staat om de vrijwel onaantastbare positie van Jop en Dominique echt te bedreigen.
Dominique maakte het Jop ditmaal veel lastiger dan de voorgaande jaren. Hij won de eerste periode en eindigde de derde periode als tweede met slechts 0,5 punt achterstand. Maar door een mindere tweede periode, waarin hij met 50% voor zijn doen matig scoorde, moest Dominique toch de titel aan Jop laten.
Eigenlijk was er geen sprake van enig verschil in speelsterkte tussen Jop en Dominique. Maar de grote kracht van Jop is dat hij zijn hoge niveau een heel seizoen weet te handhaven, en dat al enkele jaren achter elkaar.

Theo Daamen-trofee
De Theo Daamen-trofee is de prijs voor de speler of speelster die over het hele seizoen de hoogste score, uitgedrukt in procenten, heeft gehaald. Een voorwaarde om deze prestigieuze trofee te kunnen winnen is dat men alle drie de periodes heeft meegespeeld. Verder kan de clubkampioen de TD trofee niet winnen omdat het clubkampioenschap ook al met een fraaie beker wordt beloond.
Na de tweede periode was duidelijk dat het zou gaan tussen Judith Hendrix (Haelen) en Ruud van Meegen (Kessel). Beiden hadden toen twee periodetitels behaald en ze hadden ook allebei slechts 1,5 punt afgestaan. Judith had twee partijen meer gespeeld waardoor zij in procenten gerekend een kleine voorsprong had. Maar de derde periode moest de beslissing brengen. Judith scoorde in de eerste divisie heel goed met 3,5 uit 6, maar Ruud behaalde in de derde divisie maar liefst 6 punten uit 6 partijen. De Theo Daamen-trofee ging dus naar Ruud van Meegen. Zijn score was nog hoger dan die van Jop Teepen, die als clubkampioen echter sowieso niet in aanmerking kwam om de trofee te winnen. Judith belandde uiteindelijk op een fraaie derde plaats.
Van de spelers die de tweede periode hun debuut maakten scoorden Alexander Hauth (Maasbree) en Ferdy Aziroka (Roggel) het hoogste met respectievelijk 79% en 67%.
In de volgende lijst zijn alle spelers opgenomen die minimaal 50% hebben gescoord.

Nr.
Naam [%]
1. Ruud van Meegen 91,18
2. Jop Teepen 87,50