Ronde 1 – 2015-2016 – Promotieklasse

Hoensbroek – SV Leudal 4-4

In de eerste ronde van de promotieklasse speelde SV Leudal haar eerste wedstrijd in en tegen Hoensbroek. Doordat Leudal met veel afmeldingen te maken kreeg, moest de ploeg uit Midden-Limburg met een incompleet team aantreden. 7 In plaats van 8 spelers. En hierdoor startte Leudal al met een 1-0 achterstand.

Het was Frits Smeets die onverwachts erg sterk uit de hoek kwam met een prachtige overwinning.
Gelukkig was het kermis in Hoensbroek en het kermisplein bevond zich voor de deur van de speellokatie. Hierdoor kon Frits de resterende tijd van de zondagmiddag plezierig doorbrengen in de octopus en de autoscooters. Maar Frits wist zijn teamgenoten ook nog te tracteren op oliebollen.
Deze geste viel in goede aarde en de Leudalspelers putten er goede moed uit.

Frits Smeets de grote animator van S.V. Leudal.

Arthur Hendrickx speelde sterk maar wist in het eindspel net niet de winst te behalen. Hij moest genoegen nemen met remise. Ook Jack Sonnemans speelde remise. Een wedstrijd die steeds gelijk op ging en waarbij beide spelers aan elkaar gewaagd waren. Hierdoor kwam er een 2-2 tussenstand op de borden.

Jan Broekhuis speelde gedegen en secuur en wist een fout van zijn tegenstander dan ook meteen af te straffen. 3-2 voor Leudal.
Helaas moest invaller Henk van Meegen het hoofd buigen voor zijn sterke tegenstander. En Hoensbroek kwam langszij. 3-3

Hans Kivits speelde een erg sterke pot, en had zijn partij mooi opgebouwd. Hij kwam steeds beter te staan. Behaalde een kwaliteitsvoordeel en bouwde aan een mooie overwinning. Maar de liveband die vanwege de kermis in het café speelde produceerde zoveel decibellen dat van geconcentreerd schaken geen sprake meer was. De ergernis nam toe en Hans blunderde een paard weg. Zijn tegenstander stond nu plots gewonnen. Hans had nog enige schijnaanval en probeerde van alles. En zie, daar greep plots ook zijn tegenstander volledig mis, waardoor Hans mat kon geven. En toch nog zijn verdiende punt kon binnenhalen. 4-3 Voor Leudal.
Iwan Sentjens moest nog een halfje behalen voor de eindoverwinning. Maar die opgave bleek te hooggegrepen. Iwan vocht als een leeuw om zijn mindere stelling remise te houden. Het lukte niet. Waardoor Hoensbroek toch weer lansgzij kwam en de eindstand op 4-4 bepaalde.

Uitslagen:
4.0 – 4.0…Hoensbroek – SV Leudal
6.5 – 1.5…Voerendaal 3 – DJC 2
6.5 – 1.5…Blerick – Reuver
5.0 – 3.0…Schaesberg – Venlo 2

Stand promotieklasse:

1. Blerick                         1-2         6,5
  2. Voerendaal 3          1-2         6,5
  3. Schaesberg               1-2        5,0
  4. S.V. Leudal               1-1        4,0
  5. Hoensbroek            1-1        4,0
  6. Venlo 2                       1-0        3,0
  7. DJC 2                          1-0         1,5
  8. Reuver                        1-0         1,5

Schaken een meesterlijke sport!