Schaakvereniging Leudal speelt 6e ronde LiSB-competitie

Op zondag 14 april speelde het 1e team van SV Leudal thuis in gemeenschapshuis de Roffert in Buggenum. De tegenstander was dit keer het 2e team van SV Blerick. Leudal 1 kwam slecht uit de startblokken want al heel snel stond Leudal 1 met 0,5-1,5 achter door een remise van Henk van Meegen en verlies van Leon van Duren.

Arthur Hendrickx won een kwaliteit maar liet helaas zijn tegenstander terug in het spel komen en verloor uiteindelijk. Hierna wist gelukkig Hans Kivits zijn stand steeds te verbeteren wat tot winst leidde. Hierna waren alle ogen gericht op Bord 6 en Bord 1.

Peter Sonnemans had op een bepaald moment een dame tegen twee stukken voorsprong, maar door een verkeerd plan kwam hij in een pionneneindspel terecht dat hij verloor. Jan Broekhuis wist een pion te winnen, maar dat was onvoldoende voor winst, en moest in remise berusten. Eindstand dus 2-4 in het nadeel van Leudal 1. Leudal 1 zakte hierdoor naar de 5e plaats op de ranglijst in klasse 1A, wat met nog een ronde ter spelen, voldoende is voor klassebehoud

Het 2e team van SV Leudal moest naar Tegelen voor een wedstrijd tegen hun 4e team. Tegelen had een jeugdig team opgesteld, dat het ons nog knap lastig maakte.

Ben Kusters kwam 2 pionnen voor te staan. Maar zijn stukken hadden te weinig bewegingsruimte. Daardoor kwam Ben steeds slechter te staan en verloor hij na ruim een uur spelen.

Peter Metsemakers speelde rustig tegen zijn jeugdige tegenstander en won zonder veel grote problemen. Han Wismans kwam een stuk achter te staan en dreigde te gaan verliezen. Maar door een handig tussenschaakje kon hij een Toren terugwinnen en haalde zo toch het 2e punt binnen.

Flip Werter speelde een hele goede wedstrijd waarbij de stand vrijwel continue gelijkwaardig was. Flip bood remise aan, maar dat wilde Tegelen nog niet aannemen.
Uiteindelijk bleef er een lastig pionnen-eindspel over, waarbij Flip helaas net een zet tekort kwam en verloor.

De eindstand was hierdoor 2-2. Omdat medekoploper Tegelen-3 echter verloor van Blerick-3 staat Leudal nu als enige aan kop in de 3e klasse.